シネ・マレーシア --マレーシア映画の現在--  CineMalaysia --Festival of Malaysian film, Tokyo, 2013--
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The collector


Posted on 4月 22nd, by cinemalaysia in ラインナップ, 長編作品.

25日(金)13:00  28日(火)21:30
予告編:http://youtu.be/2ietYzHeprQ http://youtu.be/-0EJ1AxaxMw

監督:ジェームス・リー/2012年/マレーシア/95分/デジタル/カラー
ウォン・ファミリーの組織で働くサニーは、腕利きの借金取り立て屋。彼はある日、事務所近くの路上で占い師から「今の仕事を辞めないと、死を伴う悪運から逃れられない」との運勢を告げられた。元々「無駄な暴力や脅しは好まず、誠意で金を払わせる」のを好むサニーは、この占い師の言葉をきっかけに、3年間付き合っているエヴァと幸せな家庭を築きたいと、ヤクザな稼業から足を洗う事を考えるようになる。そんな折、彼はある取り立て先で病気の母と少年に出会い、彼らの面倒を見ざる終えない状況となった。少年の父親ニウは、ウォン・ファミリーに敵対するティン・ファミリーからも借金をして失踪中。どうやらその背後には別の事件も絡んでいるようだ。サニーは少年を守りつつ、仲間達とニウの行方を追いはじめる。

日本でも『美しい洗濯機』(’04)(劇中で自虐ネタとしても登場)『私達が恋に落ちる前に』(’06)などで知られるリー監督は、マレーシア新潮を牽引するアート系インディペンデント作品を撮る一方で、エンターテイメント作品もこなす両刀使い。しかも多作な映画監督である。本格マーシャル・アーツ・コメディの本作は、香港映画を凌駕するカンフー・アクションも魅力だが、存在感ある登場人物のキャラクターと、どこかとぼけた人懐っこい笑いが、南国マレーシアのスパイスのように効いてくる作品。前々作のホラー『Sini Ada Hantu』(’11)や、前作の時代物冒険活劇『プタリン・ストリート・ウォリアーズ (大英雄・小男人) 』(’11、共同監督)も本国でヒットを記録。本作は商業作として後者の部類だが、サニー・パン演じる主人公の設定はアート系ギャング映画『黒夜行路』(’09)の主人公オーキァに通じるところもあり、両作の作風の違いを比べてみるのも一興だろう。

Dir.James LEE/Malaysia/2012/95mins/Digital/Colour
Trailer: http://youtu.be/2ietYzHeprQ http://youtu.be/-0EJ1AxaxMw

Sunny is a skilled debt collector who works for the syndicate run by the Wong Family. One day, a street fortune-teller near his office says to him, “Unless you quit your current job, you won’t escape from a misfortune which will bring you death.” Being a good-tempered person by nature, Sunny prefers to make people pay with sincerity rather than resorting to violence or threat, and so he starts to think of quitting the gangster business and making a peaceful home with Eva, his girlfriend of 3 years, after hearing this fortune-telling. Soon after that, he meets a sick mother and her son during one of his collection rounds, and ends up taking care of them. The boy’s father, Ah-niu, is also in debt to the Ting Family, the enemy to the Wong Family, and is currently missing. Ongoing in the background is the criminal case of his disappearance. While trying to protect the boy, Sunny and his buddies follow the trail of Ah-niu.

The director James LEE is famous in Japan for The Beautiful Washing Machine (2004; this movie is mentioned in The Collector in a self-deprecating manner) and Before We Fall in Love Again (2006). While making independent art-house films which have led the “Malaysian New Wave”, Lee is also efficient at directing entertaining movies. He is also a prolific film director. The Collector is an authentic martial arts comedy with the attractive kung-fu action scenes even outperforming Hong Kong films. Yet still, its larger-than-life characters and innocent and friendly humor are effective like the spices of tropical Malaysia. Both the last but one horror film Sini Ada Hantu (2011) and the last film Petaling Street Warriors (2011, Co-director) became hits in Malaysia. Although The Collector can be categorized with the latter as a commercial film, the protagonist portrayed by Sunny Pang has something in common with Or Kia, the main character of an artistic gangster film Call If You Need Me (2009). It will be interesting to compare the different styles of both films.

協力:Tayangan Unggul





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